Logowanie: Bankowość internetowa

Komunikat bezpieczeństwa: Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków

Ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Przestępcy podają się za pracowników Banku Spółdzielczego pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania do zdalnego połączenia np. AnyDesk.

Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.

Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:

  • podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
  • instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

Oszust podszywający się np. pod pracownika działu bezpieczeństwa prawdopodobnie będzie znał Twoje imię i nazwisko, a może nawet adres – może znaleźć te informacje  w internecie. Może twierdzić, że udało się zablokować przelew z Twojego konta i zapewni, że sytuacja jest pod kontrolą i zachęci Cię do pobrania i zainstalowania aplikacji (np. Quicksuport od TeamViewer lub AnyDesk), pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa.

Jeśli zainstalujesz aplikację, oszust przejmie kontrolę nad Twoim urządzeniem. Sprytnie pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. W efekcie może wyczyścić Twój rachunek ze wszystkich pieniędzy! 

W przypadku, gdy:

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku;
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych;
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie

skontaktuj się z nami ! 


Możesz skontaktować się osobiście z placówką Banku lub zadzwonić do nas na znany  numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).

Stosuj się do zasad bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
  • Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy parowania nowych urządzeń w bankowości internetowej. Dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!
  • Bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon również swojego numeru PESEL.
  • Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

Zachęcamy również do zapoznania się z zasadami bezpieczeństwa opisanymi w broszurze informacyjnej:  

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w internecie